EKSKLUZIVNI INTERVJU SA KOKANOM MLADENOVIĆEM: “Bane Trifunović i ja smo nepoželjni u Kruševcu!”

Ekskluzivno za KRUŠEVACPRESS reditelj Kokan Mladenović govori o predstavi “Jami Distrikt”, snishodljivosti pozorišta prema vlasti, kako je “Dr Nušić” skinut sa repertoara i zašto su Bane Trifunović i on nepoželjni u Kruševcu.

Kokan Mladenović je jedan od najnagrađivanijih pozorišnih reditelja u Srbiji i regionu. Svojim predstavama izaziva žestoke reakcije javnosti a za stavove koje iznosi spreman je da snosi posledice. Tvrdi da pozorište mora da ima specifičan angažman i da ne može da okreće glavu od stvarnosti u kojoj nastaje, da mora da bude korektiv društva a to danas, uglavnom, nije slučaj.

Sa Kokanom Mladenovićem smo razgovarali u Aleksincu, na Festivalu prvoizvedenih predstava, gde je, sa velikim uspehom, izvedena njegova predstava “Jami Distrikt”.

KRUŠEVACPRESS: Nekad je dobro biti “bahat”, da se priča o nečemu o čemu većina ćuti. Da li vi plaćate cenu time što obrađujete teme o kojima većina neće ili ne sme da priča?

KOKAN MLADENOVIĆ: Cena postoji i ja je plaćam svojim poluemigrantskim životom. Najveći deo mog rada vezan je za zemlje regiona, pre svega. Vrlo malo za Srbiju jer u Srbiji faktor političke podobnosti i prihvatljivosti jeste nešto što je dominantno. Naše kulturne institucije su u snishodljivom odnosu prema vlasti.  Ja ne insistiram da sam u pravu. Kažem  da imam pravo da mislim i imam pravo da se to nađe na pozorišnoj sceni.

To “izgnanstvo” donosi puno privilegija, uzbudljiv život ali, sa druge strane, pravi pustoš u privatnom životu i prostor vas fizički smanjuje iz prostora za koji je ste vezani to je prostor zemlje u kojoj sam se rodio.

“POZORIŠTA SU SE ODREKLA SOPSTVENE HRABROSTI!”

KRUŠEVACPRESS: “Jami distrikt” je dobio 25 nagrada za 55 izvođenja u osam zemalja. Dokaz da samostalne produkcije mogu biti uspešne?

Predstava “Jami Distrikt” je odlično prihvaćena od strane publike

KOKAN MLADENOVIĆ:  Prepoznaje se iskren stav cele ekipe. Podjednako smo oštri prema narodima koji čine strukturu ovog komada, prema Srbima, Hrvatima, Bošnjacima, prema njihovoj mržnji, nedostatku pameti da sagledaju svoj istorijski položaj, prema gluposti da se iznova postrojavaju za neke nove ratove. Vrlo su mi značajna gostovanja u Zagrebu i Sarajevu. Kad smo tamo prošli sa ovacijama imali smo dokaz da smo napravili nešto čistih ruku, nešto što nikome ne drži stranu. Predstava nije prijatana za gledanje, tipa “igračka plačka”. Počne jako zabavno a završi se jako tužno. Uz mnogo pompe, estrade, pevanja, pucanja…Na kraju ostaju groblje, sirotinja i invalidi!!!

KRUŠEVACPRESS: Trenutno radite na predstavi ” Pad”. Tema o kojoj prvi put neko javno govori, o radnicima koji su izginuli a nikad niko nije odgovarao za to.

KOKAN MLADENOVIĆ: Imam obavezu pred sobom, pre svega, da ne zabijam glavu u pesak. Činjenica je da je 42 radnika poginulo od Nove godine a niko nije odgovarao, uhapšen niti kažnjen… Mi smo dozvolili da taj korporativni fašizam, koji vlada svuda u svetu, kod nas dobije oblik neofeudalizma gde vlasnik kompanije postaje vlasnik našeg života. Ne postoje zakoni ni sindikati. Većina tih ljudi je stradala u “sivoj zoni” građevinske industrije. Nesreće postoje ali su nekada  postojala sindikalna prava, neke porodice, neka deca su nasleđivala pare, penzije,stipendije i time je, delimično, bivala umanjena katastofa.

KRUŠEVACPRESS: Puno radite u Svilajncu , Šapcu i drugim “gradovima opozicije”?

KOKAN MLADENOVIĆ: Treba pomenuti i Sombor gde političarenja nisu tako bitna kao u ostatku Srbije. Naravno da se uvek bolje osećam u tim prostorima slobode nego gde se ljudi plaše da učestvuju ili plaše tema koje predstave pokreću!

KRUŠEVACPRESS: Da li u današnjoj Srbiji uopšte postoji umetnička sloboda izražavanja ili je cenzurusana?

KOKAN MLADENOVIĆ: Diktatura zarad čuvanja mizernih plata, nekih privilegija ili udobnosti, pristaje da ljudi sami sebe ponize za njihov interes. Nas ne zovu, neugodne teme se izbegavaju, pozorišta igraju repertoar jeftine komike, estradnim nastupima. Pozorišta su se odrekla sopstvene hrabrosti a sami određujemo meru hrabrosti ili kukavičluka.

“LALE PAVLOVIĆ JE ŽELEO DA CENZURIŠE PREDSTAVU “DR NUŠIĆ”!”

KRUŠEVACPRESS: Kako je moguće da je “Dr  Nušić“, toliko nagrađivana predstava i od strane publike i žirija, imala tako kratak životni vek?

KOKAN MLADENOVIĆ:  Predstava se igrala par sezona, imala uspeh na festivalima i u regionu ali na matičnoj sceni u Kruševcu se igrala kratko vreme. To je rezultat, pre svega, kukavičluka upravnika Branislava Nedića i te vulgarne trgovine sa gospodinom Gašićem i centrima moći u Kruševcu. U totalitarnoj državi postoje takvi gradovi. Trgovina sa vlastima, koje su sve samo nisu slobodne, dovela je do toga da “Dr” prestane da postoji, na sramotu Kruševačkog pozorišta.

KRUŠEVACPRESS: Kako su to vama “objasnili”?

KOKAN MLADENOVIĆ: Ne treba meni ništa objašnjavati. Stvar je bila od početka jasna. Lale Pavlović (predsednik Upravnog odbora Kruševačkog pozorišta, prim. autora) je insistirao na nekim cenzurskim elementima posle same premijere. Mi na to nismo pristali! Nedić je trgujući svojom foteljom, očigledno, napravio vulgarni kompromis da predstave neće biti u Kruševcu. Cena pozorišnog kukavičluka!

Plakat za predstavu “Dr Nušić”

KRUŠEVACPRESS: Da li ste aludirali na Tomu Nikolića fotografijom u predstavi “Dr Nušić”?

KOKAN MLADENOVIĆ: Jeste podsećala ali to nije bio portret Tomislava Nikolića. Kad čovek sebi dozvoli tu vrstu paranoje onda se plaši i sopstvene senke. Sistem paranoje koji služi za očuvanje fotelje i naravno da ćete sklanjati sve što može da vam donese štetu. Samouništenje te pozorišne kuće! I dan danas imamo falsifikovanje diploma.

KRUŠEVACPRESS: Da li je ljudima iz vlasti više smetao Nušić ili Kokan Mladenović?

KOKAN MLADENOVIĆ: I jedno i drugo. To kako smo adaptirali tekst, songovi Marčela, i  prepoznavanje tadašnjeg predsednika države kao simbola za falsifikovanje diploma, jedno suštinsko neobrazovanje. Ja sam voleo da radim u Kruševcu ali ljubavi prolaze. Ja i dalje volim Kruševačko pozorište ali sam prestao da ga poštujem. Poštovanje traži argumente. Kruševačko pozorište, ovakvo kakvo jeste, nije pozorište za poštovanje.

KRUŠEVACPRESS: Zašto  je sa repertoara skinut “Dundo Maroje”? To je renesansna komedija ?

KOKAN MLADENOVIĆ: “Dundo Maroje” je skinut na punu salu. U njemu, na nesreću, učestvuje Branislav Trifunović, ja sam ga režirao a mi smo, kako je javno saopšteno, nepoželjne osobe u Kruševcu. “Dundo Maroje” je platio cenu samo zato što je moj!!!

Luksuz je za jedno pozorište da skine predstavu koja je donosila prihod. Onog trenutka kada je doneta odluka da neće biti “Dr Nušić” doneta je odluka da neće biti ničeg što smo mi radili u Kruševcu. I Bane i ja smo dobitnici nagrade “Bora Mihailović”, najveće nagrade u tom teatru a doživeli smo da par meseci kasnije budemo deo sramotne izložbe “Necenzurisane laži” u organizaciji SNS, u istom tom pozorištu koje nam je davalo nagrade za doprinos. To je neoprostiva stvar!!!

KRUŠEVACPRESS: Više se ne igra ni “Iza rešetaka”. Ta predstava ima veze sa rijaliti programima, ne sa vlastima, niti ikome direktno smeta?

KOKAN MLADENOVIĆ: Pečat autora je “smrtovnica” tih predstava, sama činjenica da su moje.To više nije stvar da merimo uspehe, nagrade, finansijsku dobit. To je sve sekundarno u odnosu na dodvoravanje. Poltronstvo je mera uspeha, politička podobnost, sačuvati fotelju je vrhovna ambicija upravnika Nedića a na sačuvati pozorište!

“SADAŠNJE LICE KRUŠEVCA NIJE LICE KOJE JA MOGU DA POŠTUJEM!”

KRUŠEVACPRESS: U predstavi “Iza rešetaka”, još 2012. godine, kao da ste predvideli rijaliti ekspanziju…?

KOKAN MLADENOVIĆ: Činjenica je da mi čekamo još samo ubistvo u rijalitiju. Doživeli smo perverzije, vređanja, hapšenje…

KRUŠEVACPRESS: Zašto se ljudi u Kruševcu “boje” Kokana Mladenovića?

KOKAN MLADENOVIĆ: Kruševac, trenutno, nije mesto koje ima moje pozorišno poštovanje. Priče koje priča pozorište nisu priče koje zanimaju mene. Plivanje niz maticu, stranputica! Želim im svako dobro. Građani Kruševca su izabrali svoju meru slobode i pameti. Naša vlast pokazuje ko smo mi a sadašnje lice Kruševca nije lice koje ja mogu da poštujem.

KRUŠEVACPRESS: Šta je za vas najveća nagrada, ako bi zanemarili ove pozorišne?

KOKAN MLADENOVIĆ: Jedina suštinska nagrada je kada se pogledate ujutru u ogledalo da nemate šta puno da zamerite, da niste izdali samog sebe.

KRUŠEVACPRESS: U skladu sa “Dr Nušićem”, šta može a šta ne može da se kupi?

KOKAN MLADENOVIĆ: Ne može da se kupi slobodan i misleći čovek! To je najdeficitarnija roba i u ono vreme a i sada. Dok god ima ljudi koji nisu na prodaju ima nade za nas!

You might also like More from author

Comments are closed.

Skip to content