RODNI REFLEKTOR ZA MLADE: Seksizam i stereotipi u crtaćima
Seksizam zastupljem u crtanim filmovima koji se prikazuje deci, usađuje im od malih nogu pogrešne stvavove.
Analizirajući Diznijeve crtaće došli smo do rezultata koji idu u prilog širenju sve većeg broja rodnih stereotipa.
Počevši od najstarijih Diznijevih princeza, Snežane i Pepeljuge, devojke su stavljene u ulogu žrtve koje čekaju na spašavanje od strane prinčeva. One žive u lošim materijalnim uslovima, često su maltretirane, a pojava muškarca u njihovom životu predstvalja spas i rešenje problema. Između njih se tada događa ljubav na prvi pogled i svi problemi magično nestaju.
Ovakavom koncepcijom šalje se niz pogrešnih poruka. Žena ne može sama rešiti svoje probleme, već joj je potrebna muška figura. One imaju ulogu domaćice i sluškinje, a njihov život nema smisao ukoliko se ne dovodi u vezu sa postojanjem muškarca. Devojke ne moraju napredovati u životu, već je dovoljno da se fizički dopadnu nekom. Akcenat se stavlja na spoljašnju lepotu žene, a ovakvo stanovište preneseno na vreme u kome živimo poručuje samo jedno ” Budi lepa i bogato ćeš se udati”. Ne podstiče se napredovanje žena zbog njih samih I kvaliteta koje poseduju.
Trnova Ružica se ubola na vreteno i usnila je dugogodišnji san. Iz njega je budi poljubac princa. Ružica je pasivan lik, a ulogu spasioca ponovo preuzima hrabri princ. Isti postupak primenjuje se i u crtanom filmu “Zlatokosa”. Ona je zarobljena u tornju, a od zle maćehe je spašava princ.
U crtaću “Mala sirena” Arijel se odriče svoje porodice i prijatelja, na kraju i svog glasa, zarad momka kojeg je videla jednom u životu. Odbacuje ceo svoj dotadašnji život i time se romantizuje jedan nepromišljen postpak.
Neizostavni deo karaktera princeza jesu njihovi prinčevi. Nezamislivo je bilo da devojka pored sebe nema mušku figuru. Takve junakinje su još i Bela, Jasmin, Tijana…
Bela iz crtanog “Lepotica i zver” prisiljena je da bude u dvorcu sa zveri, da bi se na kraju u nju zaljubila.
Tijana je ambiciozna mlada žena, koja mašta o tome da otvori svoj restoran. Ona je ispunjena, ali čini se kao da joj nešto nedostaje. Radnju dela i njenu ličnost “upotpunjuje” pojava princa.
Još jedna veoma zabrinjavajuća činjenica jeste ta da u prethodno navedenim crtaćima, većina glavnih junakinja postaju princeze tek pri udaji za princa, dok mladići tu titulu dobijaju po rođenju, samim tim jer su muškog pola.
Jedan od likova koji odstupa od ovog šablonskog prikazivanja devojaka jeste Elsa iz crtanog filma “Frozen”. Ona ima natprirodne moći i predstavljena je kao nezavisna devojka, sposobna da se sama zauzme za sebe.
Pokahontas je princeza koja se zaljubljuje u mladića iz potpuno drugačijeg sveta. Kako njihova ljubav nije moguća, ukoliko se jedno od njih ne odrekne svoje porodice i svog života, na kraju crtaća svako se vraća tamo gde pripada.
Hrabra Merida u ulozi buntovne devojke odbija da bude verena i ne pokorava se tradicionalnim običajima. Time izaziva negativnu i burnu reakciju okoline.
Mulan suočena sa teškom i izazovnom porodičnom situacijom, zamenjuje svog oca u vojsci. Prerušena u muškarca, Mulan se susreće sa raznim izazovima, pokazujući pri tom svoju snagu, izdržljivost i snalažljivost.
Sa razvojem feminizma, pojavio se sve veći broj ženskih glavnih likova koji nemaju partnera. To sa sobom donosi niz pozitivnih posledica. Žene su samostalne i zauzimaju centralnu ulogu u crtaću.
Comments are closed.